Premiul special – Gopo 2019
Ion Nica este un maestru de lumini apreciat de întreaga breaslă a cineaștilor, cu o experiență de peste 40 de ani pe platourile de filmare. A colaborat de-a lungul timpului cu directori de imagine renumiți, cum sunt Călin Ghibu, Nicolae Mărgineanu, Marius Panduru și Vivi Drăgan Vasile, numele său regăsindu-se pe genericele a peste 70 de producții românești și străine.
Născut pe 10 august 1944, la Brezoaiele, în județul Dâmbovița, Ion Nica absolvit cursurile unei școli experimentale din București (GSMIC), obținând astfel diploma de electrician.
În 1962, anul absolvirii, lucrează la primul film din cariera sa: “Lumină de iulie” (r. Gheorghe Naghi), la care a colaborat cu operatorul Ovidiu Gologan.
În anii următori, a făcut parte din echipele unor producții precum “Dragoste la zero grade” (r. Geo Saizescu, 1964), “Șapte băieți și o ștrengăriță” / “Sept hommes et une garce” (r. Pitt Popescu, Bernard Borderie, 1967), “Vin cicliștii” (r. Aurel Miheles, 1968) sau “Dincolo de pod” (r. Mircea Veroiu, 1975).
În 1973 s-a lansat “Explozia”, în regia lui Mircea Drăgan, peliculă ce l-a adus pe electricianul Ion Nica în atenția directorului de imagine Călin Ghibu, cu care avea să colaboreze patru ani mai târziu, la producția filmului regizat de Mircea Veroiu, “Hyperion”, în calitate de maestru de lumini.
De-a lungul carierei sale, Ion Nica a colaborat cu renumiți regizori români și străini, precum Andrei Blaier, Dan Pița, Mircea Daneliuc, Alexandru Tatos, Mircea Drăgan, Elisabeta Bostan, Ion Popescu Gopo, Stere Gulea, Radu Mihăileanu, Radu Jude, Cătălin Mitulescu sau Ruxandra Zenide.
“Lumină de iulie” (Gheorghe Naghi, 1962)
“Străinul” (Mihai Iacob, 1963)
“Dragoste la zero grade” (Geo Saizescu, 1964)
“Șapte băieți și o ștrengăriță” / “Sept hommes et une garce” (Pitt Popescu, Bernard Borderie, 1967)
“Vin cicliștii” (Aurel Miheles, 1968)
“Zile de vară” (Ion Niță, 1967)
“Tinerețe fără bătrânețe” (Elisabeta Bostan, 1968)
“Mirii anului II” / “Les maries de l’an II” ( Jean-Paul Rappeneau, 1971)
“Explozia” (Mircea Drăgan, 1973)
“De bună voie și nesilit de nimeni” (Maria Callas Dinescu, 1974)
“Dincolo de pod” (Mircea Veroiu, 1975)
“Hyperion” (Mircea Veroiu, 1977)
“Între oglinzi paralele” (Mircea Veroiu, 1978)
“Rătăcire” (Alexandru Tatos, 1977)
“Dumbrava minunată” (Gheorghe Naghi, 1980)
“Mai presus de orice” (Nicolae Margineanu, Dan Pița, 1978)
“Ediție specială” (Mircea Daneliuc, 1977)
“Probleme personale” (David Reu, 1980)
“Râdeți ca-n viață” (Andrei Blaier, 1984)
“Imposibila iubire” (Constantin Vaeni, 1983)
“Lișca” (Ioan Cărmăzan, 1983)
“Galax, omul păpușă” (Ion Popescu-Gopo, 1984)
“Fapt divers” (Andrei Blaier, 1984)
“Marele premiu” (Maria Callas Dinescu, 1985)
“Liliacul înfloreşte a doua oară” (Cristina Nichituș, 1989)
“Patul conjugal” (Mircea Daneliuc, 1992)
“Trahir” (Radu Mihăileanu, 1992)
“Abel în codru” / “Abel a rengetegben” (Sandor Mihalyfy, 1994)
“Somnul insulei” (Mircea Veroiu, 1994)
“Senatorul melcilor” (Mircea Daneliuc, 1995)
“Stare de fapt” (Stere Gulea, 1995)
“Ryna” (Ruxandra Zenide, 2005)
“Cum mi-am petrecut sfârșitul lumii” (Cătălin Mitulescu, 2006)
“A fost sau n-a fost?” (Corneliu Porumboiu, 2006)
“Lampa cu căciulă” (Radu Jude, 2007)